U bent hier

De psychologische impact van werken op een kinderoncologische afdeling voor het psycho-pedagogisch team.

In deze pilootstudie gaan we na of het ondersteunen van kinderen met kanker en hun gezin leidt tot het ontstaan van klachten bij het psycho-pedagogisch team. Meer dan 9O % van de populatie beantwoordde de vragenlijsten, waaronder 7 psychologen en 6 pedagogisch medewerkers (d.i. met inbegrip van 1 creatief therapeut). Aan de hand van drie vragenlijsten (GHQ-28, UBOS en ZIL) hebben we onderzocht in welke mate er psychische gezondheidsproblemen, burn-out en posttraumatische stress bij het psycho-pedagogisch team is. Naast een beschrijving van de frequentie en de intensiteit van de klachten, was het tevens ons opzet te onderzoeken of er een verschil was tussen de scores naargelang de functies.
De resultaten wijzen op psychische gezondheidsproblemen, burn-out en een zekere mate van indirect
trauma ten gevolge van het emotioneel ondersteunen van kinderoncologische patiënten en hun gezin. Vooral opvallend zijn de grote verschillen in frequentie en intensiteit van klachten naargelang de functie. Psychologen zijn in tegenstelling tot hun collega's pedagogische medewerkers veel kwetsbaarder om pathologie te ontwikkelen en dit vooral op vlak van emotionele uitputting, persoonlijke bekwaamheid en somatische problemen. De biografische- en werkgegevens kunnen deze verschillen niet verklaren. Bijgevolg beklemtonen we de noodzaak voor verder, meer diepgaand onderzoek. We hopen dat er dankzij deze studie een verhoogde waakzaamheid komt voor de psychologische impact die het werk heeft op het psycho-pedagogisch team wat op zijn beurt moet resulteren in oog voor preventie en, indien nodig, voor behandeling.

Auteur: 
Veerle Cosyns (2007)
X

Op de hoogte blijven van ons nieuws, onze artikels en opleidingen? Schrijf je snel in voor onze nieuwsbrief!